آسمان زنده است ...

آسمان زنده است ...

( نجوم به روایت تصویر )
آسمان زنده است ...

آسمان زنده است ...

( نجوم به روایت تصویر )

علاف؛ منطقه ای جهنمی...

... اتفاقات یک شب رصدی ... 

allaf01 

میخواستیم یک شب بریم رصد؛ ولی نه جاهایی که قبلا میرفتیم؛ میخواستیم بریم یه جای جدید. 

لذا جی پی اس رو برداشتیمو با یه جیپ رفتیم برای مکان یابی. 

 

 

allaf02  

تمام مسیر رو با جی پی اس نشانه گذاری میکردیم؛ از کنار ایستگاه راه آهن هم رد شدیم؛ اسم ایستگاه بود: آبگرم ؛ یه ایستگاه بعد از ایستگاه سمنان؛ توی مسیر سمنان-مشهد.

بعد از کلی این ور و اون ور رفتن رسیدیم به یه منطقه که اسم عجیبی داشت 

اسمش بود: علّاف (ل مشدد).

 

 

 

جای خوبی به نظر میرسید؛ خیلی از شهر دور نبود؛ افق بازی هم داشت... 

 

  

allaf03

 و از همه مهمتر یه چشمه آب هم داشت و چند تا درخت توی برّ بیابون... 

هرچند آب چشمه خیلی کم بود ولی توی حاشیه ی کویر وجود یک چشمه یعنی یک معجزه.  

 

 

allaf04 

یه الاغ خشگل هم دیدیم ساکت و آروم؛ که برای یه بنده خدا بود که گوسفنداشو آوورده بود اونجا برای خوردن آب. 

سایه ی الاغه نظر منو جلب کرد سایه ش خشگل تر از خودش بود. قیافش واقعا شبیه جیگر بود. 

.

همین منطقه رو برای رصد انتخاب کردیم و برگشتیم شهر تا برای رصد فرداشبش همه چی رو آماده کنیم.  

.

 

allaf05_1 allaf05_2 

انجمن نجومی که همه اعضاش خانم باشه مگه میشه رصد بذاری و بعد آقایونو ببری رصد... 

اردوی رصدی اون شب برای خانمها بود فقط مسئولشون یه آقای محترم بود و البته یه کم طرفدار فمینیست ها ... (چه جلافتا...)  

 

 

allaf06

بالاخره رسیدیم به جایی که روز قبلش اومده بودیم اونجا؛ فرقش این بود که این بار شب بود نه روز. 

بعد از رسیدن توی مینی بوس رو به همه گفتم: 

"خدمت همه رصدگران بیکار و علاف؛ به منطقه ی رصدی علّاف خوش آمدید." 

 

 

allaf07 

آسمون صاف بدون حتی یک لکه ابر؛ نوید یک شب تاریک رصدی رو میداد.  

  

allaf08 

حضور استاد عزیزم؛ یکی از اساتید نخبه دانشکده فیزیک دانشگاه سمنان هم جذابیت شب رصد رو دو چندان کرده بود. 

 

 

allaf09 

وسایلو خیلی آروم از مینی بوس آووردیم پایین؛ غافل از اینکه خاک اونجا نرمه و مینی بوس به خاطر سنگینی، کم کم داره توی زمین نشست میکنه. 

وقتی متوجه شدیم؛ به راننده گفتم: چیزی نیست دنده عقب بگیر من هل میدم خیلی راحت میای بیرون. 

با کمک استاد و شاگرد دکتراش که همراهش اومده بود شروع کردیم به هل دادن مینی بوس... 

 

 

allaf10 

ولی نه... جدی جدی مینی بوس گیر کرده بود هل دادن ها فایده نداشت... 

 

 

allaf11 

کم کم داشت نگرانی توی چهره راننده پدیدار میشد 

باهمه زور و توان هل میدادیم؛ لاکردار تکون نمیخورد...  

خانمها خواستند کمک کنند؛ من گفتم نه، بهتره عقب بایستید؛ یکی گفت چرا؟ گفتم شما که از عهده کشتن یه سوسک بر نمیایید همون بهتر که عقب بایستید؛ اینجور کاها مردونه ست...(احساس غرور) 

 

 

/allaf12 

دیگه از شوخی گذشته بود... 

مینی بوس همین جور توی خاک فرو میرفت؛ راننده مینی بوس جوش آوورده بود؛ 

هر کاری میکردیم فایده نداشت... 

 

 

allaf13 

مجبور شدم غرورم رو زیر پا بذارم و از خانمها خواهش کنم که همه هل بدند... 

حالا توی اون گیر و دار خانمها هم نمی اومدند؛ تا به قول خودشون منو به خاطر حرفی که زده بودم تنبیه کرده باشند؛ 

بعد از کلی عذرخواهی و خواهش و تمنا همه اومدن برای هل دادن...

 

 

allaf14 

همه با همه توان هل میدادند ولی لاستیک توی خاک مدام لیز میخورد؛  

.

استاد گفت بهتره یه تعداد از خانمها برند داخل؛ تا مینی بوس سنگین بشه، شاید اینطوری بیاد بیرون. 

یه عده خانمها رفتند داخل مینی بوس و از داخل بیرونی ها رو تشویق میکردند: 

" یالّلا... شما میتونید... سریعتر... مگه ناهار نخوردید..."

 

 

allaf15 

دود و خاک همه جا رو پر کرده بود؛ ولی این وسط انگاری به عده داشت خوش میگذشت... 

عجب شب رصدی ای شده بود؛ حدود یک ساعت از رسیدنمون گذشته بود...

تصور کنید صدای ممتد مینی بوسی که هی داره گاز میده برای در اومدن از چاله و خاکی که با غلظت زیاد به عنوان شام نصیب ما میشد. 

من دیگه کلافه شده بودم؛ داشتم به این فکر میکردم که چه غلطی کردیم اومدیم به این منطقه ی جهنمی... 

 

 

allaf16 

راننده در حد المپیک جوش آوورده بود، کارد بهش میزدی خونش در نمیومد... 

هی میومد بیرون هی میرفت توی مینی بوس گاز میداد. 

ارتفاع چاله حدود نیم متر شده بود... 

 

 

allaf17 

توی اون گیر و دار؛ فکر هیشکی کار نمیکرد تا اینکه یکی از خانمها نظر قشنگی داد: 

بیایید چاله رو کامل از سنگ پر کنیم تا لاستیک گیر کنه بیاد بالا. 

ما قبلش سنگ گذاشته بودیم ولی تعدادش کم بود بخاطر همین لاستیک بازم لیز میخورد اما وقتی تعداد سنگها زیاد شد ماشین هم سر عقل اومد و از چاله اومد بیرون.

و اینجور شد که بالاخره مینی بوس از اون چاله فضایی دراومد و راننده؛ مینی بوس رو برد ۲۰۰ متر پایین تر توی جاده پارک کرد.  

   

allaf18 

این همه ماجرا نبود؛ نیمه شب هوا به شدت سرد شد . باد هم میزد و سرما رو میرسوند به استخون بدن؛ نیووردن لباس گرم هم تاثیر سرما رو دوچندان کرده بود... 

 

 

allaf18 

یه خونه خرابه بود کنار چشمه؛ روز قبل اونجا رو برای دستشویی در نظر گرفته بودیم 

نیمه های شب بود رفتم داخلش تا اوضاع رو بررسی کنم؛ چون چند نفر میخواستند برن دستشویی؛ به محض اینکه رفتم تو یه سگ یکدفعه به سمت من اومد و با صدای بسیار بلند شروع کرد به پارس کردن؛ برای یه لحظه قلب من اومد رسید به حلقم  و برگشت. برای اینکه جلوی خانمها کم نیارم منم داد و فریاد میکردم تا سگه به سمت ما حمله نکنه ولی ترسیده بود چون یه دفعه ای این اتفاق افتاد. 

در نهایت سگه پیروز شد و ما مجبور شدیم از اونجا بریم بیرون.

 

 

allaf19 

۱۲شب به بعد از شدت سرما و باد بیشتر بچه ها رفتند توی مینی بوس. 

یادمه یکی به من اس ام اس داد که - آقای... خواهش میکنم بیا برگردیم سمنان من دارم از سرما می میرم - 

ولی آسمون تاریکش ایول ا...  داشت واقعا. 

تازه داشت به من خوش میگذشت...

 

 

allaf20 

از شدت سرما جز چند نفر که منجم واقعی بودند بقیه رفتند داخل مینی بوس... 

اما اون شب یه اتفاق باور نکردنی افتاد: 

ساعت حدود دو یا سه نصف شب یه شهاب زد و به حدی آسمون رو روشن کرد که در یه لحظه تمام دشت روشن شد 

نورش از ماه بدر هم بیشتر بود 

من بیش از ۲۰۰شب تاحالا رصد بودم اما تاحالا چنین شهاب پرنوری رو ندیدم؛ 

آذرگوی نه بهتره بگم آتش گوی؛ حیف که دوربین حرفه ای نداشتیم برای ثبت اون.  

این اتفاق همه رو از مینی بوس کشوند بیرون و بار دیگه دور تلسکوپها شلوغ شد. 

 

 

allaf21

تصویر سیاره مشتری در اون شب که از پشت لنز تلسکوپ با دوربین موبایل عکاسی شده.  

سه قمر در سمت چپ و یک قمر در سمت راست مشتری دیده میشه. 

 

 

allaf22 

چشمتون روز بد نبینه؛ نیم ساعت بعد از اذان صبح که هوا یه کم روشن شد وسایلو جمع کردیم که برگردیم ولی مینی بوس دوباره توی خاک گیر کرد ولی ایندفعه زود دراومد  

بعدها که بازم اومدیم اینجا فهمیدیم که این منطقه پر از عقرب و رتیله ولی اون شب ما اینو نمیدونستیم. 

 

بالاخره... 

اسم عجیب منطقه؛ دو بار گیر کردن مینی بوس؛ سرما و باد شدید؛ حمله سگی که نزدیک بود پاچه ی مارو بگیره؛ عقرب و رتیل هایی که اونجا خونه داشتند ولی ما بیخبر بودیم و شهاب باور نکردنی ای که نیمه شب مهمان ناخواسته آسمون شد باعث شد اسم اینجا رو بذاریم: 

... منطقه جهنمی علاف ... 

 

نظرات 9 + ارسال نظر
Mohaddeseh 1392,05,03 ساعت 03:54 ق.ظ

یه وقتایی خدا نامحسوس خیلی هوامونو داره به خاطر تموم این وقتا شکر....
اما
چرا اینقد تلخ؟؟؟؟؟؟چرا منطقه جهنمی علاف؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یه وقتایی نه؛ خداوند همیشه نامحسوس هوامونو داره ...
بخاطر همه لحظات زندگی خدا رو شکر...

یه کم تلخه قبول ولی معمولا توی تلخی هاست که اتفاقای قشنگ میافته
درسته که اسمشو گذاشتیم منطقه جهنمی؛ ولی بارها اونجا رفتیم چون بهترین منطقه رصدی ماست.
ممنون از نظرتون.
آسمونتون همیشه پر ستاره.

خودم ی ستاره دارم برای هفت پشت ک هیچ برای هفتاد پشتم بسه والابوخودا

اگه پر ستاره بشه دیگه .....................

ای بابا هنوز ک ب وبت سر نزدی پسر

من اومدم توی اتوبوس تشویق کردم و رفتم خو نیستی ک ببینی چجوری دارم تشویق میکنم

ممنون و ببخشید که فرصت نمیکنم جواب بدم
در جواب همه نظراتتون میگم:
آسمونتون همیشه پرستاره.

عالی بود بعدا میام سر میزنم ایشالا

فعلا بدرود

کاشکی منم اونجا بودم برای دیدن شهاب والابوخودا

تازه از سگ هم نمیترسم حتی آدم گیر بوخودا چون خودمم سگ دارم سگها را خیلی دوست دارم

خیلی نوشته هات جالبه والابوخودا لینکت میکنم تو هم دو راه داری میخواهی لینک کن میخواهی نکن

ببین آخرش مجبور شدی از خانمها عذرخواهی کنی

وای چه تشویقی کردن آپلین ب این خانمها

برم بقیه اش و بخونم

سوسک کش هم آقایون هستن خانمها آژیرشو میکشن بعهههله

اوما منم فمنیستم هااااااا

نمیخوام بگم والابوخودا

اولا ک عکس خر خیلی قشنگ بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد